Com registrar la teva marca: procés legal per a registrar nom comercial
Has decidit ja la teva idea de negoci? No et paris, el següent pas és registrar la teva marca comercial, ja que et donarà un valor diferencial davant els teus competidors i el fet de tenir la teva marca registrada et protegeix legalment en el mercat.
És possible que t’assaltin dubtes amb aquest procés: com es registra una marca a Espanya? quins requisits has de complir? quant costa fer-ho?
En aquest post resolem els teus dubtes i et donem tota la informació que necessites sobre el tema, a més de revelar-te per què hauries de patentar la teva marca sí o sí per a evitar problemes en un futur.
T'ajudem a registrar la teva marca comercial
Tens la teva idea de negoci clara? Endavant, el següent pas és registrar la teva marca comercial. Si ho faràs però no saps com, estarem encantats d’assessorar-te.
Centre Gestor t’ofereix el servei integral de confiança que t’ajudarà a créixer i avançar.
Què és una marca?
A nivell general, una marca és un signe registrat legalment que distingeix la teva empresa dels teus competidors. És a dir, és l’element distintiu atorgat de manera oficial per part del govern mitjançant el qual el seu receptor es reserva el dret exclusiu d’explotar aquest signe comercialment.
És per això que, entre altres, registrar la teva marca comercial impedirà que qualsevol altre competidor pugui fer ús d’ella. Això et protegirà completament i et permetrà reservar-te el dret a extreure benefici d’ella.
Així, aquest registre és un dels passos més importants en muntar la teva empresa en territori espanyol.
Tipus de marques i distintius
En registrar la teva marca, has de tenir en compte que existeixen diferents possibilitats i estils:
- Distintiu denominatiu: casos en els quals la marca i la imatge equivalen al nom comercial. És el cas, per exemple, de Coca-Cola.
- Distintiu gràfic: la teva marca equival a un símbol, imatge o figura.
- Distintiu mixt: es compon tant de part gràfica com de text. Seria el cas de marques com Nike o Red Bull.
En triar les opcions 2 o 3, estaries patentant el teu logo. D’altra banda, tingues en compte que també pots registrar qualsevol tipus de so que diferenciï o identifiqui la teva marca, o formes tridimensionals com un envàs o embalatge específic que hagis dissenyat.
Conseqüències de no registrar el teu nom comercial
Encara que registrar la teva marca no és una cosa legalment necessària ni obligatori per a permetre que el teu negoci operi en el mercat, no fer-lo pot implicar grans riscos per a la teva empresa.
En primer lloc, suposem que inverteixes en publicitat per al teu negoci, per la qual cosa la teva marca té un valor alt i és capaç de generar beneficis. Al no tenir-la registrada, un tercer podria començar a usar-la, lucrant-se de tota la teva inversió.
D’altra banda, i com a cas encara pitjor, també seria possible que un tercer registrés de manera legal la teva marca i t’impedís a tu continuar usant-la. És a dir, et robaria la marca completament. Entre molts altres efectes perjudicials, això no sols et faria perdre reputació, sinó també diners. Aquest tercer podria obligar-te a llevar el logo/nomeni de la teva marca de la teva pàgina web, cartells, fulls de mà i de qualsevol altre lloc en el qual aparegui.
Per això, des de Centre Gestor et recomanem que registris la marca en qualsevol cas. Es tracta d’una petita inversió monetària que pot estalviar-te molts problemes legals i econòmics en un futur.
Quins són els avantatges de registrar la teva marca?
Una vegada entenguis els beneficis que obtindràs després del registre del teu nom comercial, veuràs per què és tan important incloure aquest pas sempre que iniciïs un nou negoci:
- Et dotarà de protecció legal a nivell nacional o internacional enfront de l’ús de la teva mateixa marca per part de competidors. És a dir, cap altra empresa podrà lucrar-se o copiar aquesta identitat empresarial que has creat.
- Es convertirà en un dels actius principals per a diferenciar la teva empresa dins del mercat. Avui dia la competència és molt feroç, per la qual cosa disposar de la major quantitat possible d’elements que et separin de les altres empreses millor. Així, tenir una marca pròpia i treballada és sens dubte una proposta de valor única.
- Aquesta diferenciació no s’aconseguiria sense inversió en màrqueting i publicitat, alguna cosa que la teva marca et permetrà recollir. De res serveix invertir diners en campanyes publicitàries si no existeix cap marca darrere que pugui beneficiar-se dels beneficis que això genera.
- A mitjà o llarg termini, una vegada el teu negoci prosperi, la teva marca pot generar rendes o royalties, especialment si algú vol obrir una franquícia o usar la teva marca per a fins comercials.
- Finalment, pot agilitar i facilitar molts tràmits burocràtics com rebre finançament o préstecs bancaris. Disposar d’un nom comercial registrat avala en gran manera la teva presència, donant-te major reputació davant entitats financeres.
On es registra una marca a Espanya?
L’organisme governamental encarregat de gestionar i concedir el registre de marca és l’Oficina Espanyola de Patents i Marques, la OEPM. És allí on realitzaràs tot el procés per a patentar la teva marca en territori espanyol.
Com es registra una marca? Procés pas a pas
Per a poder registrar la teva marca de manera legal, hauràs de passar per les següents fases:
Elecció del nom de la marca i producte o servei
El primer que has de fer és triar el nom de marca que vols assignar-li al teu producte o servei. En Centre Gestor et recomanem que elaboris un llistat amb diverses possibilitats, ja que d’aquesta manera si la teva primera opció és rebutjada ja que ja està registrada, disposaràs d’alternatives.
Paral·lelament, hauràs de seleccionar la tipologia de productes o serveis als quals ens volem subscriure. És a dir, cadascun d’aquests està classificat sota un codi o epígraf corresponent. No és el mateix donar d’alta la teva marca per a bosses que per a pantalons.
Quan registres la teva marca li assignes un epígraf corresponent sobre el qual protegeixes la teva marca. A més epígrafs, major protecció, però major cost d’inscripció, per la qual cosa triar estratègicament el llistat de productes o serveis a protegir és clau.
Sol·licitud de llistat de patents i marques a la OEPM
En segon lloc, has de valorar si serà possible registrar la marca. És a dir, has de comprovar si el nom triat està disponible o si hi ha un altre competidor amb nom molt similar. Per a això, hauràs de contactar amb la OEPM i et facilitaran un llistat de marques (ja registrades) semblants a la qual vols registrar.
Registre
Una vegada vegis que les probabilitats d’èxit en registrar la marca són altes, prepara tots els formularis necessaris per a la sol·licitud oficial. Aquí és quan tries l’àmbit de protecció a nivell geogràfic: si serà a nivell nacional, a nivell europeu o a nivell internacional.
Manaràs la sol·licitud a la institució competent, i rebràs un resguard conforme has fet aquesta aplicació. Amb aquest resguard, el sol·licitant adquireix un dret provisional de protecció de la seva marca.
L’Oficina Espanyola de Patents i Marques té 2 mesos per a emetre una resolució.
Concessió
Passats aquests dos mesos rebràs una concessió: la teva sol·licitud de registre ha estat acceptada. Amb això rebràs el certificat de propietat.
Protecció de la marca internacional
A l’hora de registrar una marca, has de tenir en compte l’abast que volem que aquesta tingui. Segons aquest criteri, es distingeix la marca nacional, que té efecte a Espanya, la marca internacional, que té efecte en el conjunt de països membres del Sistema de Madrid (però no a Espanya), i la marca comunitària, que té efecte a la Unió Europea.
És rellevant destacar que la marca internacional no té efecte sobretot el món sinó que únicament té efecte sobre 80 països, i que no inclou Espanya.
Qui pot registrar una marca internacional?
Pot registrar una marca a Espanya, qualsevol persona, ja sigui física o jurídica, que tingui la nacionalitat espanyola, que resideixi o que tingui un comerç a Espanya.
Per a poder sol·licitar la marca internacional és obligatori tenir una marca nacional registrada. Així mateix, la marca internacional ha de tenir trets idèntics a la marca nacional, com són el titular, distintiu i productes o serveis sol·licitats.
Registre de la marca internacional
Si compleixes les condicions necessàries, pots començar els tràmits per a sol·licitar una marca internacional, lliurant el formulari de sol·licitud de registre internacional a l’Organització Mundial de la Propietat Intel·lectual.
Nota: Pots accedir a tots els formularis de l’Organització Mundial de la Propietat Intel·lectual posa a la teva disposició per a realitzar diferents peticions.
Una vegada lliurada la documentació, passarà a ser revisada per tres organismes:
- L’Oficina Espanyola de Patents i Marques (OEPM), que comprova si les dades de la marca internacional coincideixen amb els de la marca nacional.
- L’Oficina Mundial de la Propietat Intel·lectual (OMPI), que en el cas que sigui aprovada, publica de manera oficial el número de registre o la marca en la gaseta
- L’Oficina Nacional de cada país, que revisa i pot aprovar o denegar la marca en la seva circumscripció.
Una vegada registrada, ja pots començar a usar el símbol ® al costat del logotip de la teva marca.
Quant temps dura el registre d’una marca en el territori espanyol?
El certificat de propietat que obtens després de registrar una marca t’atorga el dret d’explotar econòmicament i tenir la titularitat de la marca en qüestió durant un termini de 10 anys. Una vegada transcorregut aquest termini, podràs renovar de manera indefinida per terminis equivalents en durada, és a dir, de 10 en 10 anys.
Quant costa el registre d’una marca o nom comercial
El cost exacte depèn principalment de 2 factors: el territori dins del qual desitges protegir la teva marca i de la classe de productes o serveis per als quals registres la teva marca. Perquè tinguis una idea general, el registre d’una marca a Espanya per a un únic producte pot rondar els 125€, mentre que aquest mateix epígraf a la UE pot arribar fins als 850€.
Així, d’una banda el cost total serà molt més alt si registres la marca per a aconseguir protecció dins de tota la Unió Europea que si únicament la registres a Espanya.
D’altra banda, serà major també en la mesura en la qual incloguis els epígrafs de més productes o serveis en els quals la teva marca ha d’incloure’s. Cada producte o servei està reverenciat a nivell legal per un epígraf, i aconseguiràs protecció en l’un o l’altre amb la teva marca en la mesura en la qual els incloguis en el registre.
Al preu de registrar una marca ja esmentat caldria sumar-li els costos de l’agent de propietat industrial que realitza el registre. Aquests també cobriran els 10 anys de vigilància posteriors al registre.
I, què passa si algú comença a usar la meva marca o la còpia?
Durant els 10 anys de concessió que reps després de registrar la marca, existeix el denominat període de vigilància. Aquest període et permet detenir la marca enfront d’atacs de tercers.
Una vegada detectada la infracció, redactem un requeriment enfront de la persona o entitat que ha copiat o usat la teva marca i mitjançant aquesta carta el que fem és informar que la marca ja està registrada, impossibilitant el seu ús per part de tercers tret que el teu mateix l’autoritzis.
Per a evitar arribar a la via judicial, et recomanem que el primer que intentis fer és negociar i arribar a un acord amb el qual hagi usat la teva marca indegudament, ja que això t’estalviarà diners i sobretot temps.
Encara tens dubtes?
El nostre equip d’experts t’ajudarà amb el que faci falta. Respondrem tots els teus dubtes i realitzarem pas a pas el registre i patent de la teva marca o nom comercial.